Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη 12 Απριλίου 2016

55 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΠΤΗΣΗ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ. 10 ελάχιστα γνωστά γεγονότα.

55 χρόνια συμπληρώνονται χθες από την ημέρα που ο πρώτος άνθρωπος, σοβιετικός Γιούρι Γκαγκάριν βρέθηκε στο διάστημα. 

Ως αφιέρωμα σε αυτή τη μεγάλη μέρα, σκαλίξαμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε 10 άγνωστα γεγονότα - λεπτομέρειες, από την πρώτη πτήση στο διάστημα

1. Μέχρι το διαστημικό σκάφος τον Γιούρι Γκαγκάριν συνόδευσαν, όχι ένας, αλλά δύο αντικαταστάτες. Εκτός του γνωστού σε όλους Γκέρμαν Τίτοφ, υπήρχε και δεύτερος αντικαταστάτης ο Γκριγκόρι Νελιούμποφ. Αντίθετα από τους Γκαγκάριν και Τίτοφ, ο Νελιούμποφ δεν φόρεσε το σκάφανδρο, αλλά ήταν έτοιμος να πετάξει σε περίπτωση που υπάρξουν ειδικές περιστάσεις.
Герой Советского Союза, летчик-космонавт СССР Юрий Гагарин. Репродукция фотографии 1961 года.
Ο Ήρωας της ΕΣΣΔ, πιλότος αστροναύτης Γιούρι Γκαγκάριν. Αναπαραγωγή φωτογραφίας του 1961. Φωτο:Ria Novosti / М. Γκάνκι
 
Ο Νελιούμποφ, μετά από λίγο καιρό από την πτήση, εκδιώχθηκε από την ομάδα αστροναυτών για πειθαρχική παράβαση και μετά από λίγα χρόνια σκοτώθηκε σε ατυχές περιστατικό.
2. Δύο μέρες πριν την πτήση στο διάστημα, ο Γιούρι Γκαγκάριν, έγραψε αποχαιρετηστήριο γράμμα στη σύζυγό του, σε περίπτωση που υπάρξη καταστροφή και δεν επιστρέψει. Το 1961, αυτό το γράμμα δεν χρειάσθηκε, αλλά είναι το γράμμα που παρέλαβε η σύζυγος του Γκαγκάριν, Βαλεντίνα στις 28 Μαρτίου 1968 όταν ο πρώτος αστροναύτης σκοτώθηκε σε πτώση του αεροσκάφους του.

O Γιούρι Γκαγκάριν με τον Γ.Γ. του Κ.Κ.Σ.Ε. Νικήτα Χρουσόφ.
3. Η πτήση του «Βαστοκ-1» πραγματοποιήθηκε εξ ολοκλήρου αυτόματα. Αυτό συνέβη, γιατί, κανείς δεν μπορούσε να δώσει εγγύηση ότι ο ατροναύτης θα μπορούσε να εργασθεί σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας. Για την πλέον ακραία πιθανότητα, δόθηκε στον Γκαγκάριν κωδικός που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει για να κατευθύνει χειροκίνητα το σκάφος.

4. Από την αρχή είχαν γραφεί τρία μηνύματα πριν την εκκίνηση του σκάφους "του πρώτου αστροναύτη προς το Σοβιετικό λαό". Το πρώτο γράφηκε από τον Γκαγκάριν, και τα άλλα δύο από τους αντικαταστάτες Τίτοφ και Νελιούμποφ. Από πριν είχαν επίσης γραφεί και τρεις ανταποκρίσεις του πρακτορείου ΤΑΣΣ, μία σε περίπτωση επιτυχίας, μία σε περίπτωση αναζήτησης του αστροναύτη και μία σε περίπτωση καταστροφής.

5. Λίγο πριν την πτήση του «Βαστόκ -1» υπήρξε πρόβλημα: κατά τον έλεγχο στεγανότητας της καταπακτής, ο αισθητήρας δεν έδωσε το απαραίτητο σήμα. Επειδή μέχρι την εκκίνηση υπήρχε ελάχιστος χρόνος, το πρόβλημα θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακύρωση της εκτόξευσης.

Τότε, ο κορυφαίος σχεδιαστής του Βαστόκ-1 Ολέγκ Ιβανόβσκι και οι εργάτες του επέδειξαν μοναδικές ικανότητεςπου θα ζήλευαν οι σημερινοί μηχανικοί της φόρμουλα 1. Μέσα σε 30 λεπτά, ξεβίδωσαν πλήρως την καταπακτή, ρύθμισαν τον αισθητήρα και την ξανατοποθέτησαν με τον ενδεδειγμένο τρόπο. Αυτή τη φορά ο έλεγχος ήταν επιτυχής και το σκάφος ήταν έτοιμο για την εκτόξευση. 

6. Κατά το τελικό στάδιο της πτήσης ο Γιούρι Γκαγκάριν ακούστηκε να λέει τη φράση, για την οποία για μεγάλο διάστημα δεν γράφηκε τίποτα "Καίγομαι, σας χαιρετώ σύντροφοι!"
Πρακτικά, μέχρι τον Γκαγκάριν κανένας δεν ήξερε πως θα είναι η επιστροφή και η είσοδος στην ατμόσφαιρα. Ο Γκαγκάριν βλέπωντας την πύρωση και τις φλόγες κατά την είσοδο στην ατμόσφαιρα νόμισε ότι το σκάφος καιγόταν και θ ανατιναζόταν από στιγμή σε στιγμή. Έκτοτε, οι αστροναύτες είναι προετοιμασμένοι γι αυτή τη στιγμή που πρωτοαντίκρισε ο Γκαγκάριν.

Сергей Королёв.
Σεργκέι Καραλιόφ
7. Οι γνωστές σκηνές της συνομιλίας του Γκαγκάριν στο πιλοτήριο, με τον κύριο σχεδιαστή του σκάφους Σεργκέι Καραλιόφ στο κέντρο ελέγχου, είναι φτιαχτές, γυρίστηκαν αργότερα. Την στιγμή της πραγματικής εκκίνησης δεν υπήρχε σκέψη για κάτι τέτοιο. Αργότερα για το χρονικό ζητήθηκε από τους Γκαγκάριν και Καραλιόφ να επαναλάβουν ότι ειπώθηκε μεταξύ τους στις 12 Απριλίου του 1961.

8. Στα διαστημικά σκάφη τύπου Βαστοκ, δεν είχε προβλεφθεί σύστημα προσγείωσεις. Σε ύψος περίπου 1500 μέτρων, ο πιλότος εγκατέλειπε το σκάφος πηδώντας με αλεξίπτωτο. Στα Βαστόκ δεν υπήρχε κινητήρας μαλακής προσγείωσης που επέτρεπε την ασφαλή προσγείωση.

Ωστόσο λόγω της εγκατάλειψης του σκάφους η Διεθνής Αεροναυτική Ομοσπονδία, αρνήθηκε να καταχωρήσει την πτήση ρεκόρ του Γκαγκάριν. Οι Σοβιετικοί αντιπρόσωποι τότε δήλωσαν ότι ο Γκαγκάριν προσγειώθηκε εντός του πιλοτηρίου. Τα πραγματικά γεγονότα της προσγείωσης, η ΕΣΣΔ τα αποδέχθηκε μετά από 3 χρόνια, το 1964.

9. Ένα από τα πλέον συζητημένα θέματα, είναι η επιγραφή ΕΣΣΔ στο κράνος του Γκαγκάριν. Το
θέμα δημιουργήθηκε γιατί σε πολλές εικόνες του Γκαγκάριν και κατά τη διάρκεια των δοκιμών η επιγραφή δεν υπήρχε. Γεννήθηκε το ερώτημα, πως αυτή εμφανίσθηκε στο κράνος του αστροναύτη. Είναι ένα από τα ζητήματα που δεν έχει ξεκαθαριστεί. Ο εκπαιδευτής αστροναυτών, πιλότος - δοκιμαστής και ήρωας της ΕΣΣΔ, Μαρκ Γκαλάι, αναφέρει ότι η επιγραφή έγινε στην κυριολεξία την τελευταία στιγμή. Σύμφωνα με την εκδοχή του, 20 λεπτά πριν την εκτόξευση θυμήθηκαν την κατασκοπική πτήση του αμερικανού Πάουερς και αποφάσισαν να γράψουν τα γράμματα "ΕΣΣΔ" στο κράνος σε περίπτωση που ο Γκαγκάριν προσγειωθεί εκτός συνόρων. Μάλιστα ο ίδιος λέει ότι τα γράμματα ζωγραφίστηκαν χωρίς ο Γκαγκάριν να βγάλει το κράνος.

Από την άλλη οι βετεράνοι εργάτες του εργοστασίου "ΣΒΕΖΝΤΑ" που παρήγαγαν το κράνος, ισχυρίζονται ότι η επιγραφή υπήρχε εξ αρχής και μάλιστα αναφέρεται και το όνομα του εργάτη που την έγραψε, Νταβιντιάντς.

10. Ένα από τα σημεία που θυμούνται πιο πολύ από τις λεπτομέρειες της πρώτης πτήσης στο διάστημα, έγιναν τα κορδόνια. Κατά τη διάρκεια που ο Γκαγκάριν περπατάει στο χαλί, πριν την ομιλία Χρουσόφ για την επιτυχή πτήση, στη σκηνή της κινηματογραφικής κάμερας εμφανίζονται τα λυμένα κορδόνια στο μποτάκι του πρώτου αστροναύτη. Αυτή η καθημερινή λεπτομέρεια έκανε βέβαια τον κόσμο να τον αγαπήσει περισσότερο. Αλλά ο Σεργκέι Χρουσόφ, γιός του Νικήτα Χρουσόφ, που ήταν στην τελετή, επιβεβαιώνει ότι τα κορδόνια του Γκαγκάριν ήταν δεμένα. Τελικά ήταν η καλτσοδέτα που "κρεμασε" τον Γκαγκάριν. Η μία καλτσοδέτα του Γκαγκάριν κόπηκε και φάνηκε στην κάμερα, σαν λυμένο κορδόνι.

bsgreeks.blogspot.com
Πηγή: aif.ru