Συνολικές προβολές σελίδας

Κυριακή 24 Μαρτίου 2013

Ο Πόντος και η Επανάσταση του 1821

Συνηθίσαμε όλα αυτά τα χρόνια (έτσι μας έμαθαν στα σχολεία), όταν μιλάμε για την επανάσταση του 1821, να μιλάμε για την "Παλιά" Ελλάδα, τη Ρούμελη και το Μωριά. Τεράστια η προσφορά τους στην ελευθερία του γένους, αλλά σε όλα τα βιβλία σχολικής Ιστορίας λείπουν οι αναφορές για τους υπόλοιπους. Οι Έλληνες του Πόντου και της Μικρασίας, όλοι οι Έλληνες, οφείλουν να είναι περήφανοι για τη συμμετοχή τους στην Επανάσταση, έδωσαν τα πάντα στον αγώνα και οφείλουν να γνωρίζουν την λαμπρή Ιστορία τους.

Η Φιλική Εταιρεία.

Η οργάνωση της επανάστασης ξεκίνησε με τη σύσταση της Φιλικής Εταιρείας το 1814 στην Οδησσό, στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας από Έλληνες που βρέθηκαν στη φιλόξενη γι αυτούς Τσαρική Ρωσία. Εμμανουήλ Ξάνθος από την Πάτμο, Νικόλαος Σκουφάς από το Κομπότι της Άρτας και Αθανάσιος Τσακάλωφ, εξ Ιωαννίνων Έλληνας της Ρωσίας ήταν οι ιδρυτές για να ακολουθήσουν ο Αντώνιος Κομιζόπουλος από τη Φιλιππούπολη και ο Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος από την Ανδρίτσαινα, κάτοικος Σμύρνης από το 1818.
Η σημαντικότερη στιγμή της Φιλικής Εταιρείας είναι στις 12 Απριλίου 1820 όταν ο Εμμανουήλ Ξάνθος μυεί, κατηχεί και ορκίζει στις αρχές της εταιρείας τον Ποντιακής καταγωγής (από την Υψηλή, κοντά στην Όφι), Πρίγκηπα Αλέξανδρο Υψηλάντη. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης αναγνωρίζεται Γενικός Επίτροπος της Αρχής (Αρχηγός της Φιλικής Εταιρείας) του δίδεται το ψευδώνυμο "Καλός" και τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου α.ρ. για να υπογράφει τις επιστολές του.

Η οργάνωση των Εφορειών και η ενίσχυση του Αγώνα.

Με την ανάληψη της αρχηγίας της Φιλικής Εταιρείας αποβλέποντας στη χρησιμότητα του υφιστάμενου θεσμού των εφορειών της Εταιρείας, όχι μόνο τον διατήρησε αλλά και τον ενίσχυσε με δικές του οδηγίες που απέβλεπαν περισσότερο στην επιλογή και επιτήρηση των μελών, στη βοήθεια των αδυνάτων και στον τρόπο εισδοχής των προσήλυτων.
Ταυτόχρονα έστειλε εγκυκλίους στις εφορείες και έντυπα γραμμάτια για τις εκούσιες συνεισφορές των ομογενών. Τα γραμμάτια εκείνα επείχαν θέση σύγχρονων εθνικών ομολόγων που ήταν υπογεγραμμένα από τον ίδιο τον Υψηλάντη ή από τους αντιπροσώπους του.
Παράλληλα, απαγόρευσε τη χρήση των δημοσίων χρημάτων χωρίς τη διαταγή του, ενώ άνοιξε αλληλογραφία με τα επιφανέστερα (πνευματικά) μέλη, καθώς και με τα πλέον δραστήρια στα οποία ανακοίνωνε την εκλογή του ως Γενικού Επιτρόπου, θυμίζοντάς τους τα καθήκοντά τους και καθοδηγώντας τα για τη δημιουργία νέων εφορειών και συγκέντρωση εισφορών.
Επαινούσε δε τους επιτρόπους εκείνους που επιδείκνυαν ιδιαίτερη δραστηριότητα, όπως εκείνους της "Φιλόγενης Κάσσας" της Μόσχας ιδρύοντας ένα κεντρικό ταμείο της Φιλικής στη Κωνσταντινούπολη. Και οι δύο αυτοί οργανισμοί προορίζονταν να καλύψουν τις ανάγκες της Εταιρείας για τη χρηματοδότηση του μελλοντικού αγώνα των Ελλήνων.

Η έναρξη της επανάστασης. 24 Φεβρουαρίου 1821 στο Ιάσιο και όχι 25 Μαρτίου στη Λαύρα.

Κατά την οργάνωση του σχεδίου η Επανάσταση θα ξεκινούσε από την Πελοπόννησο. Στην απόφαση αυτή συνέβαλαν όχι τόσο οι αβάσιμες υποσχέσεις κάποιων θερμόαιμων και υπεραισιόδοξων φιλικών, όσο η πεποίθηση του ίδιου του Υψηλάντη ότι οι τότε περιστάσεις ήταν οι πλέον ευνοϊκές. Υπήρχε η βεβαιότητα ότι στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες θα ξέσπαγαν ταραχές πολύ σύντομα χάρη των ήδη γενομένων μυστικών ενεργειών του Ξάνθου και άλλων φιλικών από τους μυημένους οπλαρχηγούς των περιοχών αυτών, όπως του Νικόλαου Γεωργάκη από τον Όλυμπο, του Σάββα Καμινάρη, από την Πάτμο, του Γιάννη Φαρμάκη από το Μπλάτσι κ.ά.
Έτσι πιεσμένος από τις καταστάσεις ο Υψηλάντης εκδίδει προκήρυξη ανεξαρτησίας, περνάει τον ποταμό Προύθο στις 22 Φεβρουαρίου 1821 και υψώνει τελικά τη σημαία της Επανάστασης στις παραδουνάβιες ηγεμονίες και συγκεκριμένα στο Ιάσιο της Μολδοβλαχίας, δύο μέρες αργότερα, στις 24 Φεβρουαρίου εκδίδοντας επαναστατική προκήρυξη με τον τίτλο Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος. Η επιλογή της Μολδαβίας και της Βλαχίας θα πρέπει μάλλον να αναζητηθεί στο γεγονός ότι στις περιοχές αυτές απαγορευόταν η παραμονή του Τουρκικού στρατού, ενώ από το 1709 οι τοπικοί άρχοντες ήταν Έλληνες Φαναριώτες.
Στις 26 Φεβρουαρίου 1821 στο ναό των Τριών Ιεραρχων τελείται δοξολογία, κατά την οποία ο Μητροπολίτης Βενιαμίν ευλογεί πρόχειρη σημαία με έμβλημα το Σταυρό και, κατά το βυζαντινό τυπικό, παραδίδει το ξίφος στον Αλέξανδρο Υψηλάντη.

Ο Ιερός Λόχος και η σφαγή των προκρίτων της Αργυρούπολης του Πόντου.

Συγκροτείται ο Ιερός Λόχος. Από την πρώτη στιγμή της διακήρυξης περί ελευθερίας του Υψηλάντη, Έλληνες νέοι σπουδαστές σπεύδουν από διάφορα μέρη και οργανώνονται κατά τα πρότυπα του θηβαϊκού «Ιερού Λόχου», με αρχηγό τον Λασσάνη.

Πολλοί, ίσως οι περισσότεροι, ήταν Πόντιοι. Στις 7 Ιουνίου του 1821 στο Δραγατσάνι, πέφτουν οι περισσότεροι στο πεδίο της μάχης. Από τους διασωθέντες είναι γνωστά τα ονόματα 19 Ποντίων αγωνιστών του Ιερού Λόχου. Ας σημειωθεί εδώ ότι ο Τούρκος σουλτάνος κήρυξε τον Ιερό Λόχο ως ποντιακή στρατιωτική μονάδα και με την πρόφαση αυτή, έσφαξε τότε τους προκρίτους της Αργυρούπολης. Επί δύο χρόνια οι κάτοικοι της Αργυρούπολης, κι άλλων περιοχών του Πόντου, δεν είχαν δικαίωμα να παίρνουν νερό την ημέρα από τις βρύσες τους, έστω κι αν αυτές βρίσκονταν μέσα στην αυλή τους. Ερμηνεύοντας το φιρμάνι οδηγούμαστε με βεβαιότητα στο συμπέρασμα ότι ο Ιερός Λόχος αποτελούνταν στην πλειοψηφία του από Πόντιους φοιτητές.


Ο ίδιος ο Υψηλάντης παραδόθηκε στους Αυστριακούς, φυλακίστηκε και απελευθερώθηκε στις 24 Νοεμβρίου 1827. Η κλονισμένη υγεία του δεν του επέτρεψε έκτοτε να βοηθήσει το επαναστατημένο έθνος. Δύο μήνες μετά την αποφυλάκισή του στις 19 Ιανουαρίου 1828 πέθανε στη Βιέννη.

 Από την άλλη μεριά οι Πόντιοι ενίσχυσαν τον μεγάλο αγώνα της ανεξαρτησίας και με χρήματα. Ένα σοβαρό παράδειγμα οικονομικής ενίσχυσης της Ελληνικής Επανάστασης είναι και η περίπτωση του λόγιου άντρα Ηλία Κανδήλη ή Κανδήλογου. Από τη μεγάλη παρουσία που απέκτησε με το εμπόριο, ένα μεγάλο μέρος, 500 λίρες Αγγλίας, το άφησε κληρονομιά στον Αλέξανδρο Υψηλάντη για τη Φιλική Εταιρεία.

Δεν έχουμε δυστυχώς  πολλές μαρτυρίες για το θέμα της συμβολής του Πόντου στην Επανάσταση του ’21. Η ολοκληρωτική καταστροφή του Ποντιακού Ελληνισμού συνεπέφερε και καταστροφή των μαρτυριών. Σε γραπτά όμως κείμενα αγωνιστών του ’21 πολλές φορές γίνεται μνεία εκατοντάδες για «Μαυροθαλασσίτες», «Τραπεζούντιους», «Σινωπείς», «Αργυρουπολίτες». Όλοι αυτοί οι μαχητές ήταν Πόντιοι εθελοντές που πολέμησαν γενναία για την απελευθέρωση της πατρίδας. Έδωσε, λοιπόν, και ο Πόντος τον φόρο τον αιματηρό για την ελευθερία της σημερινής πατρίδας μας.

Σήμερα περισσότερο από ποτέ οφείλουμε να γνωρίζουμε, να τιμούμε και να σεβόμαστε τη μεγαλύτερη στιγμή του Ελληνισμού.

Χρόνια Πολλά σε όλους τους Έλληνες.

Θράσος Ευτυχίδης

* στο κείμενο χρησιμοποιήθηκε μέρος άρθρου του Δημήτρη Νατσιού που δημοσιεύθηκε στο Pontos-news.gr, καθώς και στοιχεία από τη wikipedia.